Open Conference Systems, 2nd KBP COnference

Font Size: 
ANALISIS PEMBERIAN KREDIT PEGAWAI PEMERINTAH DENGAN PERJANJIAN KERJA (PPPK) PADA PT. BANK NAGARI CABANG PASAR RAYA
Jhon Fernos, Nurmaina Puspita Sari

Last modified: 2025-08-08

Abstract


The aim of the research is to determine the analysis of government credit provision with work agreements at PT. Bank Nagari Pasar Raya Branch The analytical method of this research uses quantitative methods and describes descriptively using observation and interview methods. Regarding the analysis of government credit provision with work agreements at PT. Bank Nagari Pasar Raya Branch Research results shows where in the 2022-2023 period the PPPK credit growth rate of PT. Bank Nagari Pasar Raya Branch is 47.28%, the main reason is the economic conditions and the offer of credit products with competitive interest and flexible tenors which of course attracts the interest of many employees to apply for credit. The 2023-2024 period experienced a rapid increase, namely 266.48%. This was due to the appointment of new PPPK employees. This is due to stable employment status and steady income every month.

Keywords


Credit, Bank

References


Andani, M. N., & Widayati, R. (2019). Pelaksanaan Prinsip Kehati-hatian dalam Pemberian Kredit Konsumtif Pada Bank Nagari Cabang Siteba. OSF Preprint, 1–11.

Abaharis, H., Julian, R. D., & Susanto, R. (2025). Pengaruh Display Product, Store Location Dan Hargaterhadap Keputusan Pembelian Pada Reni Mart Di Painan. YUME: Journal of Management8(1.1), 164-178.

Anwar, S., Marlius, D., & Hidayat, H. (2024). Keputusan Pembelian Paket Kartu Data Telkomsel Dilihat dari Bauran Promosi. Jurnal Ekobistek13(4), 264–271.

Anwar, S., Marlius, D., & Yani, S. P. (2025). Kepuasan Konsumen dilihat dari Kualitas Pelayanan, Promosi dan Kepercayaan. Economics and Digital Business Review7(1), 291–306.

Andayani, N. P. A. S. D., & Susanti, F. (2024). ANALISIS PENGARUH PROMOSI DAN HARGA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK KECANTIKAN DI SUBUR FASHION CENTER. Jurnal Akademik Ekonomi Dan Manajemen1(4), 291-300.

Ariyanti, C. D., & Fernos, J. (2025). Pengaruh Disiplin Kerja dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Negeri Sipil pada Biro Umum Sekretariat Daerah Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Pendidikan Kritis dan Kolaboratif1(2), 503-507.

Badri, J., Putra, Y. D., & Susanto, R. (2025). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Nagari Cabang Tapan Di Pesisir Selatan. YUME: Journal of Management8(1), 1165-1175.

Badri, J., Susanti, F., Abaharis, H., Marlius, D., & Magdalena, M. (2025). Manajemen Pemasaran. PT. Insan Cendekia Mandiri Group.

Candra, C., Fernos, J., & Rahmatullah, R. (2024). Remote Work Revolution: Examining the Impact of Hybrid Work Models on Employee Engagement and Productivity. YUME: Journal of Management7(3), 1665-1675.

Damanik, D., & Simalungun, U. (2024). E-BOOK EKONOMI MONETER (Issue May).

Dona, E. (2025). Pengaruh Pajak Hotel dan Pajak Restoran terhadap Pendapatan Asli Daerah: Studi Kasus di Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Pundi9(1), 75-88.

Dona, E., & Kalstum, R. H. (2025). How Live Streaming, Product Quality, and Content Marketing Drive Purchase Intentions in the Thrift Fashion Sector?. Economics and Digital Business Review6(2), 1417-1428.

Dona, E., & Minda, M. N. (2025). Pengaruh Worklife Balance, Reward dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Pegawai pada Balai Diklat Keagamaan Padang. GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi5(3), 715-732.

Dona, E. (2024). Investasi Infrastruktur Sumatera Barat dari Kontribusi Pendapatan Asli Daerah dan Dana Bagi Hasil. JURNAL PUNDI8(2), 173-182.

Fernos, J., & Yolanda, E. Z. (2025). Pengaruh Reward dan Punishment terhadap Kinerja Karyawan pada PT Bank Nagari Cabang Utama Sumatera Barat. GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi5(3), 470-487.

Fitriani, K. L., & Susanti, F. (2025). DAMPAK KENAIKAN TARIF PPN TERHADAP TINGKAT KEMISKINAN DI INDONESIA. Jurnal Rumpun Manajemen dan Ekonomi2(1), 20-31.

Herlin, M., & Susanti, F. (2024). PENGARUH PERSEPSI KONSUMEN DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA MOBIL MITSUBISHI DI PT. DIPO SUMBAR. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(2), 1398-1412.

Hendarti, R., Susanto, R., & Gustina, L. (2024). Evaluating the Effectiveness of Employee Development Programs: Measuring Impact on Retention and Job Satisfaction. YUME: Journal of Management7(3), 1635-1643.

Igamawarti, D., & Susanti, F. (2024). Ekuitas Merk Dan Keterlibatan Pelanggan Terhadap Minat Beli Di E-Commerce Tiktok Shop: Studi Kasus Pada Konsumen Celana Jeans Wanita Ditoko Jiniso. JURNAL MANAJEMEN DAN BISNIS EKONOMI2(1), 372-384.

Laroza, L., Martha, L., Susanti, F., Mayliza, R., & Sumiati, S. (2025). Dampak Stres Kerja dan Beban Kerja pada Turnover Intention di Bank Nagari Sumatera Barat. GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi5(3), 507-523.

Magdalena, M., Fernos, J., & Radiska, S. (2025). Digital Marketing Dan Gaya Hidup Pada Keputusan Pembelian Kosmetik Ms Glow Di Kota Padang. YUME: Journal of Management8(1.1), 221-234.

Marlius, D., & Putri, S. (2025). Keputusan Pembelian Berdasarkan Kualitas Produk, Harga dan Promosi. Jurnal Pundi9(1), 27-38.

Marlius, D., & Salamanang, W. (2025). Pengaruh Kompetensi Teknis, Kemampuan Interpersonal Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Di Dinas Perindustrian Dan Perdagangan Provinsi Sumatera Barat. Economics and Digital Business Review6(2), 1363-1369.

Marlius, D. (2025). Dampak Influencer Marketing, Price Discount Dan Bonus Pack Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Fashion Shopee. Economics and Digital Business Review6(2), 1270-1279.

Marlius, D., & Sagita, V. (2025). Pengaruh Servant Leadership Dan Integritas Terhadap Kinerja Karyawan Pada PDAM Kota Padang. Economics and Digital Business Review6(2), 177-183.

Marlius, D., & Wulandari, V. (2025). Pengaruh Kepercayaan, Kepuasan Pelanggan dan Citra Perusahaan terhadap Loyalitas Pelanggan pada MG Store Padang. ARZUSIN5(2), 755-772.

Ni Made Mirah Dwi Lestari, Budiartha, I. N. P., & Sri, N. G. K. (2022). Upaya Perlindungan Hukum terhadap Kreditur atas Debitur Wanprestasi dalam Perjanjian Kredit pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Interpretasi Hukum, 3(1), 176–181. https://doi.org/10.22225/juinhum.3.1.4740.176-181

Novilia, E., Harwida, G., & Suprajang, S. E. (2021). Analisis Sistem dan Prosedur Pemberian Kredit pada Koperasi Gapoktan Sumber Tani Kediri. Comprehensive Journal of Islamic Social Studies, 1(1), 32–37. http://repository.trisakti.ac.id/usaktiana/index.php/home/detail/detail_koleksi/2/SKR/2012/00000000000000072671/

Nurjannah, N., & Nurhayati, N. (2017). Pengaruh Penyaluran Kredit Investasi, Kredit Modal Kerja dan Kredit Konsumtif Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Indonesia. Jurnal Samudra Ekonomi Dan Bisnis, 8(1), 590–601. https://doi.org/10.33059/jseb.v8i1.209

Novrial, N., & Susanti, F. (2025). Pengaruh Kompensasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Outsourcing Pada Divisi Housekeeping Di PT. Graha Sarana Duta Telkom Property Indonesia, Sumatera Barat. RIGGS: Journal of Artificial Intelligence and Digital Business4(2), 2786-2795.

Nurfaliza, N., & Susanti, F. (2024). Customer Value Terhadap Customer Satisfaction Di Rumah Makan Ampalu Raya Ulak Karang Padang. Economics and Digital Business Review5(1), 269-280.

Purba, A. M., Lestari, M. W., Sari, M., Siburian, J., Teknik, F., Politeknik, E., Medan, N., Besar, B., Mutu, P., Teknik, F., & Darma, U. (2024). Jurnal Darma Agung. Jurnal Darma Agung, 483–493.

Rachmawati, D., & Nugroho, A. (2022). Implikasi Hukum Kewajiban Mengundurkan Diri Saat Akan Melahirkan Pada Perjanjian Antara Bpbd Surabaya Dan Tenaga Honorer Bpbd Surabaya Dian Rachmawati Arinto Nugroho. Jurnal Hukum, Putri 2021, 191–204.

Regen, R., Helia, S., Marlius, D., Dona, E., & Fernos, J. (2024). Pendidikan, Pelatihan (DIKLAT) dan Pengembangan Pegawai untuk Meningkatkan Kinerja Pegawai. Majalah Ilmiah UPI YPTK, 49-55.

Regen, R., Jamhari, J., Marlius, D., & Dona, E. (2025). The Effect Of Training, Workload And Place Of Duty On Employee Discipline. Jurnal Ekobistek14(1), 1-7.

Sihotang, B., & Sari, E. K. (2019). Restrukturisasi Sebagai Penyelamatan Kredit Bermasalah Pada Bank. Prosiding Seminar Nasional Pakar, 10, 1–6. https://doi.org/10.25105/pakar.v0i0.4376

Susanti, F., & Nora, F. (2025). Kinerja Pegawai Berdasarkan Kompetensi Kerja, Motivasi Kerja, dan Komitmen Kerja. Jurnal Pundi9(1), 39-52.

Susanti, F. (2025). KUALITAS PELAYANAN DAN KEPERCAYAAN TERHADAPLOYALITAS KONSUMEN STUDI KASUS PADA PERUSAHAAN J&TCARGO CABANG. Jurnal Keuangan dan Manajemen Terapan6(2).

Susanti, F., & Gusman, A. (2025). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Tarif Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Bus Trans Padang Koridor 1. Economics and Digital Business Review6(2), 1072-1083.

Susanti, F., & Lestari, V. E. W. (2024). Etika Bisnis dan Kualitas Produk terhadap Loyalitas Nasabah Bank BPR Lengayang. AKSIOMA: Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi1(7), 304-317.

Widayati, R., & Efriani, M. (2019). Aktivitas Pemberian Kredit Usaha Pada Pt. Bank Perkreditan Rakyat Batang Kapas. Akademi Keuangan Dan Perbankan, 1–10.

Full Text: PDF