Open Conference Systems, 1st KBP COnference

Font Size: 
OPERATIONAL RISKS OF TELLER AND CUSTOMER SERVICE UNITS AT BANK NAGARI SITEBA SUB-BRANCH
Muhammad Akbar Adrianto

Last modified: 2024-07-20

Abstract


The purpose of this study is to find out how the application of operational risk that occurs in the teller and customer service units at Bank Nagari Branch Pembina Siteba. This data collection method was collected through interviews with related parties. The analytical method in this study uses a descriptive method with an inductive mindset that explains the results of research regarding the facts that occur in the field, which are then analyzed according to existing theories. Based on the results of the study it was found that Bank Nagari Branch Siteba has monitored and anticipated operational risks that will occur in every teller and customer service work unit in order to avoid things that damage the bank's good name, because tellers and customer service are front liners who will deal directly with customers. The monitoring and anticipation carried out by the bank has proven that there are fewer unwanted incidents at the teller unit, such as errors in inputting nominal money and account numbers during transactions, underpayments or overpayments to customers. As for the customer service unit, such as incorrect customer data input, the occurrence of complaints and others.

Keywords


Operational Risk, Teller and Customer Service

References


Afriyeni, A. (2020). Resiko Operasional Unit Teller dan Customer Service Pada Pt. BPD Sumbar Cabang Pembantu Simpang Haru. Akademi Keuangan Dan Perbankan “Pembangunan” Padang, 1–10.

Anwar, S., Marlius, D., & Badri, J. (2022). SHARIA BANK IN THE MIDDLE OF THE DISRUPTIVE ERA. Al-Masraf: Jurnal Lembaga Keuangan dan Perbankan7(2), 139-151.

Fitria Sari, R., & Marlius, D. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen pada D’sruput Lapai Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai7(1), 1801–1812. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/6067

Ginting, P. L. (2014). Analisis Sistem Antrian Dan Optimalisasi Layanan Teller (Studi Kasus pada Bank X di Kota Semarang). Studi Manajemen & Organisasi, 11, 58–66.

Hidayati, H., Aisya, P. A., Dona, E., Susanto, R., & Putra, Y. E. (2023). Pengaruh Profitabilitas Dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Sektor Infrastruktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun (2017-2021). JRAK (Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis)9(2), 326-338.

Indah Permata Sari, R. D. (2016). Analisis Tingkat Kesehatan Bank Dengan Menggunakan Model Risk-Based Bank Rating (RBBR) (Studi Pada Perbankan Yang Listing Di Bursa Efek Indonesia Periode 2011-2014). Jurnal Menara Ilmu, X (73), 54–70.

Fernos, J., & Ningsih, M. S. (2020). Penerapan Manajemen Risiko Operasional Pada Unit Teller PT. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat. https://doi.org/10.31219/osf.io/fs6g7

Fernos, J., & Vatharani, T. V. (2020). Penerapan Manajemen Risiko Operasional Pada Unit Teller Pt. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Siteba. https://doi.org/10.31219/osf.io/732e4

Kusuma, R. C. S. D., Walenta, A. S., Yasa, N. N. K., Mayliza, R., Suhendar, A. D., Permatasari, R. W., ... & Sari, L. F. (2023). Pengantar Manajemen Bisnis.

Marlius, D., Susanti, F., Fernos, J., & Harmen, A. A. (2023). Kinerja Pegawai Dilihat Dari Komunikasi Organisasi Dan Lingkungan Kerja. Creative Research Management Journal6(2), 112-125.

Marlius, D., & Anwar, F. (2023). Pengaruh Brand Image, Brand Trust dan Company Reputation Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Pundi7(2), 185-200.

Mewoh, F. C. (2016). Analisis Kredit Macet (Pt. Bank, Tbk Di Manado). Jurnal Administrasi      Bisnis4(1),                                                    1–15. https://doi.org/10.35797/jab.4.1.2016.11322.

Mirawati, M., & Fernos, J. (2019). Peranan Customer Service Dalam Meningkatkan Pelayanan Terhadap Nasabah Pada Bank Nagari Cabang Siteba Padang. https://doi.org/10.31227/osf.io/cq458

Monica, C., & Marlius, D. (2023). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan nasabah pada Bank Nagari cabang Muaralabuh. Jurnal Pundi7(1), 53-62.

Rithmaya, C. L. (2016). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan, Sikap, Risiko Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Ulang Nasabah Bank Bca Dalam Menggunakan Internet Banking. Jurnal Riset Ekonomi Dan Manajemen, 16(1), 160–177. https://doi.org/10.17970/jrem.16.160110.id

Rivaldo, T., Badri, J., & Dona, E. (2024). Pengaruh Disiplin Kerja, Motivasi Kerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerjapegawai Kantor Badan Kepegawaian Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia (BKPSDM) Solok Selatan. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(1), 94-107.

Rizalni, R. A., & Dona, E. (2023). Berpengaruhkah Pajak Daerah, Retribusi Daerah Dan Hasil Pengelolaan Kekayaan Daerah Yang Dipisahkan Terhadap Pendapatan Asli Daerah?. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa1(4), 295-316.

Saputra, S. W., & Marlius, D. (2024). Pengaruh Beban Kerja, Motivasi Kerja dan Kepuasan Kerja terhadap Kinerja Karyawan pada PDAM Tirta Sanjung Buana Sijunjung. WANARGI: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi1(2), 135-148.

Susanto, R. (2024). Pengaruh Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT. Bussan Auto Finance Cabang Payakumbuh. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(1), 252-263.

Afriyeni, Revy Verninda Rinesia, & Abdul Hamid. (2023). Analisis Penggunaan Teknologi Informasi, Inovasi Produk, dan Orientasi Pasar Terhadap Keunggulan Bersaing UMKM Sektor Kuliner Kota Padang. Mabsya: Jurnal Manajemen Bisnis Syariah6(1), 115–126. https://doi.org/10.24090/mabsya.v6i1.10895

Octarina, I., & Afriyeni, A. (2023). Pengaruh Self Efficacy dan Gaya Kepemimpinan terhadap Kinerja Tenaga Kependidikan Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai7(3), 28856-28869.

Edmizar, L., Delmaira, R., Dewenti, N., & Afriyeni, A. (2024). Pengaruh Komitmen Organisasi, Iklim Organisasi, Budaya Organisasi Dan Person Organizational Fit Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kerinci. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(1), 118-138.

Sari, R. P., & Afriyeni, A. (2023). Pengaruh Organizational Support, Social Support, dan Self Efficacy terhadap Work Family Conflict Tenaga Kependidikan Non PNS di Direktorat Universitas Negeri Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai7(3), 28870-28880.

Septiano, R., & Sari, L. (2024). Perubahan net profit margin dan dampaknya terhadap harga saham: Tinjauan pada industri makanan dan minuman. Jurnal Revenue: Jurnal Ilmiah Akuntansi4(2), 731-738.

Afriyeni, A., & Utami, K. (2024). Pengaruh Lingkungan Kerja Fisik, Lingkungan Kerja Non Fisik Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pt. Andalas Agro Industri (Aai) Kabupaten Pasaman Barat. Ensiklopedia of Journal6(3), 63-70.

Heryanto, H. (2024). Dampak Konflik Kerja Dan Lingkungan Kerja Pada Kinerja Pptk: Peran Intervensi Motivasi Pptk. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP)7(1), 1688-1699.

Heryanto, H. (2024). Analisis Pengaruh Faktor Kinerja Pegawai Dinas Pariwisata Dan Kebudayaan Kabupaten Solok Selatan. Scientific Journal Of Reflection: Economic, Accounting, Management and Business7(3), 667-678.

Marlius, D., Susanti, F., Afriyeni, A., & Husna, N. (2024). Pelatihan Digital Marketing “Dapek Pitih Dari Internet”. JPKBP: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat2(1).

Marlius, D., Susanti, F., Afriyeni, A., & Safrianti, S. (2024). Pelatihan Digital Marketing Pada Pengrajin Songket Pandai Sikek Dalam Rangka Peningkatan Kesejahteraan Pengrajin Songket Pandai Sikek Kabupaten Tanah Datar. JPKBP: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat2(2).

Sari, L., & Septiano, R. (2024). Inflasi Terhadap Laba Perusahaan Perbankan Di Indonesia. Jurnal Revenue: Jurnal Ilmiah Akuntansi4(2), 804-813.


Full Text: PDF