Last modified: 2024-07-04
Abstract
The aim of this research is to examine the influence of lifestyle and brand image on purchasing decisions for iPhone products at Itiar Olstore Padang. The variables used in this research include the dependent variable, namely purchasing decisions (Y), and independent variables, namely lifestyle (X1) and brand image (X2). This type of research uses quantitative methods, collecting data through distributing questionnaires to 93 respondents using probability sampling. By using instrument tests (validity test and reliability test), assumption tests (normality test, multicollinearity test and heteroscedasticity test) then multiple linear regression and hypothesis testing with the help of the SPSS application. The results of this research show that lifestyle has a positive and significant effect on purchasing decisions and brand image has a positive and significant effect on purchasing decisions.
Keywords
References
Avicena, & Ita Purnama. (2023). Pengaruh Atribut Produk Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Sammrtphone Redmi Di Royal Cell Bima. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 3(3), 149–159. Https://Doi.Org/10.55606/Jimak.V3i3.2052
Badjamal, F. A., Rezal, M., Latoki, L., Said, I. M., & Ningsih, K. (2019). Pengaruh Gaya Hidup Dan Ekuitas Merek Merek Samsung Di Kota Palu. 7(2), 1–11.
Bambang Somantri, Ridha Afrianka, F. (2020). Pengaruh Gaya Hidup Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Iphone (Studi Kasus Pada Siswa Dan Siswi Sman 3 Kota Sukabumi). Cakrawala-Repositori Imwi, 3(1), 1–10.
Debi Anggraini. (2018). Hubungan Antara Gaya Hidup Hedonisme Dengan Keputusan Pembelian Iphone Pada Mahasiswa/I Psikologi Universitas Medan Area(Dinah Fitri & Pangestuti, 2019).
Dedhy Pradana, Syarifah Hudayah, R. (2017). Pengaruh Harga Kualitas Produk Dan Citra Merek Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Motor The Influence Of Price Of Product Quality And Brand Image Of Brand Image On Motor Purchasing Decision. 14(1), 16–23.
Febsri & Saputra. (2022). Pengaruh Country Of Origin , Brand Image Dan Desain Produk Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Olahraga. 2, 1318–1331.
Firmansyah, A. (2019). Pemasaran Produk Dan Merek (Planning & Strategy). Qiara Media. Buku Pemasaran Produk Dan Merek, August, 143–144.
Fitria, I. J., & Qurohman, T. (2022). Pengaruh Iklan Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Smartphone Oppo. Portofolio: Jurnal Ekonomi, Bisnis, Manajemen, Dan Akuntansi, 18(1), 26–37. Https://Doi.Org/10.54783/Portofolio.V18i1.207
Gifani, & Syahputra. (2017). Pengaruh Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk Smartphone Oppo Pada Mahasiswa Universitas Telkom. Bisnis Dan Iptek, 10(2), 84. Www.Gadget.Bisnis.Com
Herawati1, K. (2022). Gaya Hidup Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Merek Iphone Di Kabupaten Bungo. Jurnal Manajemen Sains, 2(1), 24–33.
Istanti, (2017). Harga, Kepercayaan, Kemudahan Penggunaan Aplikasi Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Online Di Shopee (Studi Pada Mahasiswa Stkip Dan Stie Widyaswara Indonesia Solok Selatan). 1(2).
Kertajaya, H. (2007). Positioning, Differensiasi, Dan Brand. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Kusuma, R. C. S. D., Walenta, A. S., Yasa, N. N. K., Mayliza, R., Suhendar, A. D., Permatasari, R. W., ... & Sari, L. F. (2023). Pengantar Manajemen Bisnis.
Lidya Martha Dan Dinet Maini. (2022). Pengaruh Celebrity Endorser, Brand Image, Dan Kepercayaan Merek Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha Nmax Di Cv. Tjahaja Baru Surantih. 2, 1172–1192.
Marlius, D., & Anwar, F. (2023). Pengaruh Brand Image, Brand Trust dan Company Reputation Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Pundi, 7(2), 185-200.
Marlius, D., & Melaguci, R. A. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT Semen Padang Departement Sumber Daya Manusia. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 17(2), 1168-1180.
Marlius, D., & Syahrin, A. (2024). Pengaruh Promosi Jabatan, Disiplin Kerja, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk. Cabang Padang. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 17(2), 1338-1351.
Marlius, D., & Friscilia, T. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada BMT Taqwa Muhammadiyah Cabang Pasar Raya Padang. Jurnal Pundi, 8(1).
Marlius, D., & Yulita, W. (2024). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Pengawasan, Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Bupati Solok Selatan. Ensiklopedia of Journal, 6(3). 271-280.
Marlius, D., Susanti, F., Fernos, J., & Harmen, A. A. (2023). Kinerja Pegawai Dilihat Dari Komunikasi Organisasi Dan Lingkungan Kerja. Creative Research Management Journal, 6(2), 112-125.
Muhammad Fadhli Noor, R. A. N. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Iphone: Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(2), 2870–2881. Https://Doi.Org/10.47467/Alkharaj.V6i2.4227
Musa, M. I. (2017). Pengaruh Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Samsung Pada Mahasiswa Universitas Negeri Makassar. Musa Ichwan Muh, 5(1), 181–192.
Novia Sriwahyuni. (2021). Pengaruh Gaya Hidup Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Xiaomi Di Kabupaten Buleleng. 13(1), 152.
Prasastono, N., & Pradapa, S. Y. F. (2012). Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. Dinamika Kepariwisataah, Xi(2), 13–23.
Pratiwi, M. I., & Patrikha, F. D. (2021). Pengaruh Gaya Hidup , Harga Dan Influencer Terhadap. 9(3).
Pulungan, D. R., Koto, M., & Syahfitri, L. (2018). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Perilaku Keuangan Mahasiswa. Seminar Nasional Royal (Senar), 9986(September), 401–406.
Randheer Et.Al. (2012). Pengaruh Product Knowledge Dan Persepsi Harga Terhadap Proses Keputusan Pembelian Dengan Brand Image Sebagai Variabel Moderasi. 978–979.
Ratri, L. E. (2007). Strategi Memenangkan Persaingan Pasar. Jakarta: Salemba Empat.
Sahir, S. H., Dewi, E., & Tarigan, S. (2016). Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen. 3(1), 1–15.
Sanita, S., Kusniawati, A., Lestari, M. N., Ekonomi, F., & Galuh, U. (2019). Pengaruh Product Knowledge Dan Brand Image Terhadap Purchase Intention (Penelitian Pada Pt. Bahana Cahaya Sejati Ciamis). 1(September), 169–184.
Septiano Dan Sari. (2020). Determination Of Consumer Loyalty Through Customer Satisfaction Renil Septiano 1) , Laynita Sari 2) 1,2). 1(5), 865–878. Https://Doi.Org/10.38035/Dijefa
Septiano, R., Sari, L., Sumatera, W., & Buana, U. M. (2021). Determination Of Consumer Value And Purchase Decisions : Analysis Of Product Quality , Location , And. 2(3), 482–498.
Setijadi, S., & Wijaya, W. S. K. (2021). Pengaruh Merek, Harga, Fitur Produk Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Xiomi Di Toko Cendana Cell Banjarnegara. Medikonis, 12(2), 67–79. Https://Doi.Org/10.52659/Medikonis.V12i2.55
Setyo, P. E. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen “Best Autoworks.” Performa: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1(6), 755–764.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D (Xiii). Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Bisnis, Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif, Kombinasi, Dan R&D.
Tjiptono, F. (. (2015). Strategi Pemasaran Edisi 4. Bandung: Bandung: Cv Andi Offset.
Todar, M. P., Tumbel, A., & Jorie, R. J. (2020). Pengaruh Persepsi Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan (Amdk) Galon Merek Aqua. Jurnal Emba, 8(3), 134–143.
Trimartati, N. (2014). Studi Kasus Tentang Gaya Hidup Hedonisme Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Angkatan 2011 Universitas Ahmad Dahlan. Psikopedagogia Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 20. Https://Doi.Org/10.12928/Psikopedagogia.V3i1.4462
Usvela & Qomariah. (2019). Pengaruh Brand Image , Kepercayaan , Dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Herbalife. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 5(2), 300–312. Http://Jurnal.Unmuhjember.Ac.Id/Index.Php/Jmbi/Article/View/2930/2260
Wolff, M., Tumbuan, W. J. F. A., & Lintong, D. C. A. (2021). Pengaruh Gaya Hidup, Harga Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk Smartphone Merek Iphone Pada Kaum Perempuan Milenial Di Kecamatan Tahuna. Ekonomi Bisnis Manajemen Dan Akuntansi (Ebma), 10(1), 1671–1681.