Last modified: 2025-08-08
Abstract
The purpose of this study is to determine the development of m-banking bank nagari into ollin by nagari at pt. bank nagari solok branch office. The analysis method of this study uses a qualitative method and describes descriptively with observation and interview methods regarding the implementation of the ollin by nagari system and obstacles in using ollin by nagari and solutions to overcome these obstacles at pt bank nagari solok branch. The results of the study on the use of ollin by nagari at PT. Bank Nagari Solok Branch experienced an increase in the 2024 period, if mobile banking users increase, then the income of Bank Nagari Solok Branch from digital services will increase, this is because customers are more comfortable using ollin by nagari than having to queue for a long time at the bank. Here we can see customer satisfaction in getting services and it is very helpful for customers who are far away without having to come to the bank to make transactions so that it is very efficient for customer time.
Keywords
References
Abaharis, H., Julian, R. D., & Susanto, R. (2025). Pengaruh Display Product, Store Location Dan Hargaterhadap Keputusan Pembelian Pada Reni Mart Di Painan. YUME: Journal of Management, 8(1.1), 164-178.
Ariyanti, C. D., & Fernos, J. (2025). Pengaruh Disiplin Kerja dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Negeri Sipil pada Biro Umum Sekretariat Daerah Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Pendidikan Kritis dan Kolaboratif, 1(2), 503-507.
Badri, J., Susanti, F., Abaharis, H., Marlius, D., & Magdalena, M. (2025). Manajemen Pemasaran. PT. Insan Cendekia Mandiri Group.
Badri, J., Putra, Y. D., & Susanto, R. (2025). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Nagari Cabang Tapan Di Pesisir Selatan. YUME: Journal of Management, 8(1), 1165-1175.
Anwar, S., Marlius, D., & Hidayat, H. (2024). Keputusan Pembelian Paket Kartu Data Telkomsel Dilihat dari Bauran Promosi. Jurnal Ekobistek, 13(4), 264–271.
Anwar, S., Marlius, D., & Yani, S. P. (2025). Kepuasan Konsumen dilihat dari Kualitas Pelayanan, Promosi dan Kepercayaan. Economics and Digital Business Review, 7(1), 291–306.
Andayani, N. P. A. S. D., & Susanti, F. (2024). ANALISIS PENGARUH PROMOSI DAN HARGA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK KECANTIKAN DI SUBUR FASHION CENTER. Jurnal Akademik Ekonomi Dan Manajemen, 1(4), 291-300.
Candra, C., Fernos, J., & Rahmatullah, R. (2024). Remote Work Revolution: Examining the Impact of Hybrid Work Models on Employee Engagement and Productivity. YUME: Journal of Management, 7(3), 1665-1675.
Dewi, N. L. A. R. (2017). Analisis Sistem Dan Prosedur Pemberian Kredit Usaha Rakyat Dalam Upaya Meningkatkan Pengendalian Kredit Pada Pt.Bank Rakyat Indonesia Cabang Sangsit. Jurnal Akuntansi Profesi, 8(1), 12. https://doi.org/10.23887/jap.v8i1.21016
Diningrat, M. S. M., W.A, B. S., & Henderi, H. (2019). Evaluasi Penerimaan Aplikasi Mobile Banking BNI Terhadap Minat Nasabah Menggunakan UTAUT. Jurnal Informa : Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 5(4), 9–13. https://doi.org/10.46808/informa.v5i4.132
Djuarni, W., & Ratnasari, R. (2022). Implementasi Prinsip 5C Dalam Menentukan Kelayakan Pemberian Kredit Pada Nasabah. Ar-Rihlah : Jurnal Keuangan Dan Perbankan Syariah, 2(2), 99. https://doi.org/10.35194/arps.v2i2.2626
Dona, E. (2025). Pengaruh Pajak Hotel dan Pajak Restoran terhadap Pendapatan Asli Daerah: Studi Kasus di Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Pundi, 9(1), 75-88.
Dona, E., & Kalstum, R. H. (2025). How Live Streaming, Product Quality, and Content Marketing Drive Purchase Intentions in the Thrift Fashion Sector?. Economics and Digital Business Review, 6(2), 1417-1428.
Dona, E., & Minda, M. N. (2025). Pengaruh Worklife Balance, Reward dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Pegawai pada Balai Diklat Keagamaan Padang. GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 5(3), 715-732.
Dona, E. (2024). Investasi Infrastruktur Sumatera Barat dari Kontribusi Pendapatan Asli Daerah dan Dana Bagi Hasil. JURNAL PUNDI, 8(2), 173-182.
Fernos, J., & Yolanda, E. Z. (2025). Pengaruh Reward dan Punishment terhadap Kinerja Karyawan pada PT Bank Nagari Cabang Utama Sumatera Barat. GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 5(3), 470-487.
Fitriani, K. L., & Susanti, F. (2025). DAMPAK KENAIKAN TARIF PPN TERHADAP TINGKAT KEMISKINAN DI INDONESIA. Jurnal Rumpun Manajemen dan Ekonomi, 2(1), 20-31.
Hendarti, R., Susanto, R., & Gustina, L. (2024). Evaluating the Effectiveness of Employee Development Programs: Measuring Impact on Retention and Job Satisfaction. YUME: Journal of Management, 7(3), 1635-1643.
Herlin, M., & Susanti, F. (2024). PENGARUH PERSEPSI KONSUMEN DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA MOBIL MITSUBISHI DI PT. DIPO SUMBAR. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 17(2), 1398-1412.
Igamawarti, D., & Susanti, F. (2024). Ekuitas Merk Dan Keterlibatan Pelanggan Terhadap Minat Beli Di E-Commerce Tiktok Shop: Studi Kasus Pada Konsumen Celana Jeans Wanita Ditoko Jiniso. JURNAL MANAJEMEN DAN BISNIS EKONOMI, 2(1), 372-384.
Laroza, L., Martha, L., Susanti, F., Mayliza, R., & Sumiati, S. (2025). Dampak Stres Kerja dan Beban Kerja pada Turnover Intention di Bank Nagari Sumatera Barat. GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 5(3), 507-523.
Lieny, L. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Kenyamanan, dan Kepercayaan Terhadap Niat Dalam Menggunakan Mobile Banking di BCA Pangkalpinang. Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Keuangan, STIE-IBEK, 8(2), 56–62. https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/1122
Magdalena, M., Fernos, J., & Radiska, S. (2025). Digital Marketing Dan Gaya Hidup Pada Keputusan Pembelian Kosmetik Ms Glow Di Kota Padang. YUME: Journal of Management, 8(1.1), 221-234.
Marlius, D., & Putri, S. (2025). Keputusan Pembelian Berdasarkan Kualitas Produk, Harga dan Promosi. Jurnal Pundi, 9(1), 27-38.
Marlius, D., & Salamanang, W. (2025). Pengaruh Kompetensi Teknis, Kemampuan Interpersonal Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Di Dinas Perindustrian Dan Perdagangan Provinsi Sumatera Barat. Economics and Digital Business Review, 6(2), 1363-1369.
Marlius, D. (2025). Dampak Influencer Marketing, Price Discount Dan Bonus Pack Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Fashion Shopee. Economics and Digital Business Review, 6(2), 1270-1279.
Marlius, D., & Sagita, V. (2025). Pengaruh Servant Leadership Dan Integritas Terhadap Kinerja Karyawan Pada PDAM Kota Padang. Economics and Digital Business Review, 6(2), 177-183.
Marlius, D., & Wulandari, V. (2025). Pengaruh Kepercayaan, Kepuasan Pelanggan dan Citra Perusahaan terhadap Loyalitas Pelanggan pada MG Store Padang. ARZUSIN, 5(2), 755-772.
Novrial, N., & Susanti, F. (2025). Pengaruh Kompensasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Outsourcing Pada Divisi Housekeeping Di PT. Graha Sarana Duta Telkom Property Indonesia, Sumatera Barat. RIGGS: Journal of Artificial Intelligence and Digital Business, 4(2), 2786-2795.
Nurfaliza, N., & Susanti, F. (2024). Customer Value Terhadap Customer Satisfaction Di Rumah Makan Ampalu Raya Ulak Karang Padang. Economics and Digital Business Review, 5(1), 269-280.
Regen, R., Jamhari, J., Marlius, D., & Dona, E. (2025). The Effect Of Training, Workload And Place Of Duty On Employee Discipline. Jurnal Ekobistek, 14(1), 1-7.
Regen, R., Helia, S., Marlius, D., Dona, E., & Fernos, J. (2024). Pendidikan, Pelatihan (DIKLAT) dan Pengembangan Pegawai untuk Meningkatkan Kinerja Pegawai. Majalah Ilmiah UPI YPTK, 49-55.
Setiawan, M. A., & Hasibuan, R. A. (2022). Mechanism and Implementation of Murabahah Agreement on Motorcycle Financing for ASN Bank Sumut Syariah KCPS Hm Yamin. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Bisnis Digital, 1(2), 75–82. https://doi.org/10.37676/jambd.v1i2.2274
Susanti, F., & Nora, F. (2025). Kinerja Pegawai Berdasarkan Kompetensi Kerja, Motivasi Kerja, dan Komitmen Kerja. Jurnal Pundi, 9(1), 39-52.
Susanti, F. (2025). KUALITAS PELAYANAN DAN KEPERCAYAAN TERHADAPLOYALITAS KONSUMEN STUDI KASUS PADA PERUSAHAAN J&TCARGO CABANG. Jurnal Keuangan dan Manajemen Terapan, 6(2).
Susanti, F., & Gusman, A. (2025). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Tarif Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Bus Trans Padang Koridor 1. Economics and Digital Business Review, 6(2), 1072-1083.
Susanti, F., & Lestari, V. E. W. (2024). Etika Bisnis dan Kualitas Produk terhadap Loyalitas Nasabah Bank BPR Lengayang. AKSIOMA: Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi, 1(7), 304-317.
Widiantari, N. M. D., Suwendra, I. W., & Yudiaatmaja, F. (2018). Pengaruh Penilaian Kredit terhadap Keputusan Pemberian Kredit pada BPR. Journal Bisma Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Manajemen, 9(2005), 71–78. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JMI/article/download/38240/18980/90349