Last modified: 2025-08-08
Abstract
This study aims to find out: (1) the causes of non-performing loans in PT. Bank Nagari Painan Branch in 2021-2023, (2) the impact of non-performing loans on the company's profit in 2021-2023, (3) efforts made to overcome non-performing loans at PT. Bank Nagari Painan Branch in 2021-2023. Data were collected using interviews and documentation. The data was analyzed using case study analysis with a quantitative approach. The results of the study show that (1) non-performing loans are responsible for four factors, namely: lack of accuracy of officers in loan analysis, bad faith of officials of PT Bank Nagari Painan Branch, lack of loan supervision system, and economic downturn. (2) the impact of non-performing loans on banks is a decrease in profits, disruption of cash turnover, a decrease in the bank's health level, a decrease in bank capital, and a decrease in public confidence. (3) efforts made to overcome non-performing loans in PT. Bank Nagari Painan Branch is restructuring, rescheduling, foreclosure of collateral, and write-off of loans (write-off of receivables).
Keywords
References
Asyari, A., & Marlius, D. (2021). Penyelesaian Kredit Bermasalah Pada PT. BPD Sumatera Barat Cabang Pasar Raya Padang. Akademi Keuangan Dan Perbankan, 2019, 1–11. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/adzkiya/article/view/1167
Andayani, N. P. A. S. D., & Susanti, F. (2024). ANALISIS PENGARUH PROMOSI DAN HARGA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK KECANTIKAN DI SUBUR FASHION CENTER. Jurnal Akademik Ekonomi Dan Manajemen, 1(4), 291-300.
Abaharis, H., Julian, R. D., & Susanto, R. (2025). Pengaruh Display Product, Store Location Dan Hargaterhadap Keputusan Pembelian Pada Reni Mart Di Painan. YUME: Journal of Management, 8(1.1), 164-178.
Anwar, S., Marlius, D., & Hidayat, H. (2024). Keputusan Pembelian Paket Kartu Data Telkomsel Dilihat dari Bauran Promosi. Jurnal Ekobistek, 13(4), 264–271.
Anwar, S., Marlius, D., & Yani, S. P. (2025). Kepuasan Konsumen dilihat dari Kualitas Pelayanan, Promosi dan Kepercayaan. Economics and Digital Business Review, 7(1), 291–306.
Ariyanti, C. D., & Fernos, J. (2025). Pengaruh Disiplin Kerja dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Negeri Sipil pada Biro Umum Sekretariat Daerah Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Pendidikan Kritis dan Kolaboratif, 1(2), 503-507.
Badri, J., Putra, Y. D., & Susanto, R. (2025). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Nagari Cabang Tapan Di Pesisir Selatan. YUME: Journal of Management, 8(1), 1165-1175.
Badri, J., Susanti, F., Abaharis, H., Marlius, D., & Magdalena, M. (2025). Manajemen Pemasaran. PT. Insan Cendekia Mandiri Group.
Candra, C., Fernos, J., & Rahmatullah, R. (2024). Remote Work Revolution: Examining the Impact of Hybrid Work Models on Employee Engagement and Productivity. YUME: Journal of Management, 7(3), 1665-1675.
Dona, E. (2025). Pengaruh Pajak Hotel dan Pajak Restoran terhadap Pendapatan Asli Daerah: Studi Kasus di Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Pundi, 9(1), 75-88.
Dona, E., & Kalstum, R. H. (2025). How Live Streaming, Product Quality, and Content Marketing Drive Purchase Intentions in the Thrift Fashion Sector?. Economics and Digital Business Review, 6(2), 1417-1428.
Dona, E., & Minda, M. N. (2025). Pengaruh Worklife Balance, Reward dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Pegawai pada Balai Diklat Keagamaan Padang. GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 5(3), 715-732.
Dona, E. (2024). Investasi Infrastruktur Sumatera Barat dari Kontribusi Pendapatan Asli Daerah dan Dana Bagi Hasil. JURNAL PUNDI, 8(2), 173-182.
Fernos, J., & Yolanda, E. Z. (2025). Pengaruh Reward dan Punishment terhadap Kinerja Karyawan pada PT Bank Nagari Cabang Utama Sumatera Barat. GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 5(3), 470-487.
Fernandes, Y. D., & Marlius, D. (2018). Peranan Customer Service Dalam Meningkatkan Pelayanan Kepada Nasabah Pada Pt. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Utama Padang. Akademi Keuangan Dan Perbankan Padang, 4.
Firmansyah, A., & Fernos, J. (2019). Analisis Kredit Bermasalah Dilihat Dari Standar Non Performing Loan (Npl) Pada Pt. Bank Perkreditan Rakyat (BPR) Prima Mulia Anugrah Cabang Padang. OSF Preprints Journal, 1(1), 1–13.
Fitriani, K. L., & Susanti, F. (2025). DAMPAK KENAIKAN TARIF PPN TERHADAP TINGKAT KEMISKINAN DI INDONESIA. Jurnal Rumpun Manajemen dan Ekonomi, 2(1), 20-31.
Hendarti, R., Susanto, R., & Gustina, L. (2024). Evaluating the Effectiveness of Employee Development Programs: Measuring Impact on Retention and Job Satisfaction. YUME: Journal of Management, 7(3), 1635-1643.
Herlin, M., & Susanti, F. (2024). PENGARUH PERSEPSI KONSUMEN DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA MOBIL MITSUBISHI DI PT. DIPO SUMBAR. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 17(2), 1398-1412.
Igamawarti, D., & Susanti, F. (2024). Ekuitas Merk Dan Keterlibatan Pelanggan Terhadap Minat Beli Di E-Commerce Tiktok Shop: Studi Kasus Pada Konsumen Celana Jeans Wanita Ditoko Jiniso. JURNAL MANAJEMEN DAN BISNIS EKONOMI, 2(1), 372-384.
Jayanti, K. N., & Dewi, K. T. S. (2021). JEMBA : Jurnal Ekonomi Pembangunan, Manajemen dan Bisnis, Akuntansi Volume 1 Nomor 2 ( Juni 2021 ) / e-journal.upr.ac.id. Jurnal Ekonomi Pembangunan, Manajemen Dan Bisnis, Akuntansi, 1, 75–84.
Juwita, F., Aravik, H., & Choirun Nisak. (2023). Analisis Teknik Penyelesaian Kredit Macet Pada Bank Sumsel Babel Cabang pembantu KM 12 Palembang. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBAK), 2(1), 41–58.
Laroza, L., Martha, L., Susanti, F., Mayliza, R., & Sumiati, S. (2025). Dampak Stres Kerja dan Beban Kerja pada Turnover Intention di Bank Nagari Sumatera Barat. GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 5(3), 507-523.
Magdalena, M., Fernos, J., & Radiska, S. (2025). Digital Marketing Dan Gaya Hidup Pada Keputusan Pembelian Kosmetik Ms Glow Di Kota Padang. YUME: Journal of Management, 8(1.1), 221-234.
Marlius, D., & Putri, S. (2025). Keputusan Pembelian Berdasarkan Kualitas Produk, Harga dan Promosi. Jurnal Pundi, 9(1), 27-38.
Marlius, D., & Salamanang, W. (2025). Pengaruh Kompetensi Teknis, Kemampuan Interpersonal Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Di Dinas Perindustrian Dan Perdagangan Provinsi Sumatera Barat. Economics and Digital Business Review, 6(2), 1363-1369.
Marlius, D. (2025). Dampak Influencer Marketing, Price Discount Dan Bonus Pack Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Fashion Shopee. Economics and Digital Business Review, 6(2), 1270-1279.
Marlius, D., & Sagita, V. (2025). Pengaruh Servant Leadership Dan Integritas Terhadap Kinerja Karyawan Pada PDAM Kota Padang. Economics and Digital Business Review, 6(2), 177-183.
Marlius, D., & Wulandari, V. (2025). Pengaruh Kepercayaan, Kepuasan Pelanggan dan Citra Perusahaan terhadap Loyalitas Pelanggan pada MG Store Padang. ARZUSIN, 5(2), 755-772.
Mendari, W. E., & Widayati, R. (2022). Upaya Penanganan Kredit Bermasalah pada Bank Nagari Cabang Utama Padang. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 17(1), 1–12.
Nida, A. (2020). Analisis Kredit Macet Dan Penanganannya: Perspektif Hukum Ekonomi Syariah. Ilmu Hukum & Ekonomi Syariah, 6(2), 1–11. https://doi.org/10.32505/muamalat.v6i2.2847
Novrial, N., & Susanti, F. (2025). Pengaruh Kompensasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Outsourcing Pada Divisi Housekeeping Di PT. Graha Sarana Duta Telkom Property Indonesia, Sumatera Barat. RIGGS: Journal of Artificial Intelligence and Digital Business, 4(2), 2786-2795.
Nurfaliza, N., & Susanti, F. (2024). Customer Value Terhadap Customer Satisfaction Di Rumah Makan Ampalu Raya Ulak Karang Padang. Economics and Digital Business Review, 5(1), 269-280.
Priatna, H. (2021). NonPerforming Loan (Npl) Sebagai Resiko Bank Atas Pemberian Kredit. Jurnal Ilmiah Akuntansi, 8(1), 22–33.
Regen, R., Jamhari, J., Marlius, D., & Dona, E. (2025). The Effect Of Training, Workload And Place Of Duty On Employee Discipline. Jurnal Ekobistek, 14(1), 1-7.
Regen, R., Helia, S., Marlius, D., Dona, E., & Fernos, J. (2024). Pendidikan, Pelatihan (DIKLAT) dan Pengembangan Pegawai untuk Meningkatkan Kinerja Pegawai. Majalah Ilmiah UPI YPTK, 49-55.
Sihotang, B., & Sari, E. K. (2019). Restrukturisasi Sebagai Penyelamatan Kredit Bermasalah Pada Bank. Prosiding Seminar Nasional Pakar, 10, 1–6. https://doi.org/10.25105/pakar.v0i0.4376
Suriyati, R., Priyono, N., & Khabibah, N. A. (2022). Penanganan Kredit Bermasalah (NonPerforming Loan) Pada PT. BPR BKK Muntilan (Perseroda). Akuntansi Dan Manajemen, 17(1), 60–71. https://doi.org/10.30630/jam.v17i1.176
Susanti, F., & Nora, F. (2025). Kinerja Pegawai Berdasarkan Kompetensi Kerja, Motivasi Kerja, dan Komitmen Kerja. Jurnal Pundi, 9(1), 39-52.
Susanti, F. (2025). KUALITAS PELAYANAN DAN KEPERCAYAAN TERHADAPLOYALITAS KONSUMEN STUDI KASUS PADA PERUSAHAAN J&TCARGO CABANG. Jurnal Keuangan dan Manajemen Terapan, 6(2).
Susanti, F., & Gusman, A. (2025). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Tarif Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Bus Trans Padang Koridor 1. Economics and Digital Business Review, 6(2), 1072-1083.
Susanti, F., & Lestari, V. E. W. (2024). Etika Bisnis dan Kualitas Produk terhadap Loyalitas Nasabah Bank BPR Lengayang. AKSIOMA: Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi, 1(7), 304-317.
Widayati, R., & Herman, U. (2019). Penyelesaian Kredit Bermasalah pada PT. Bank Perkreditan Rakyat (BPR) Nagari Kasang. OSF Preprint, 1–14.
Widayati, R., & Mayawati, S. (2019). Aktivitas Pemberian Kredit Komersil Pada Bank Nagari Cabang Sijunjung. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 1–12.
Yasid, M., & Ramayanti, R. (2019). Upaya Penyelesaian Kredit Bermasalah Pada Lembaga Perbankan. Jurnal Darma Agung, 27(3), 1201. https://doi.org/10.46930/ojsuda.v27i3.379