Open Conference Systems, 1st KBP COnference

Font Size: 
Implementation of Operational Risk Management in Teller Unit of PT. Bank Tabungan Pensiunan Nasional Padang Branch Office
Afriyeni Afriyeni, Merlin Okta Viani

Last modified: 2024-07-02

Abstract


The purpose of this study is to find out how the Implementation of Operational Risk Management in the Teller Unit of  PT. Bank Tabungan Pensiunan Nasional Kantor Cabang Padang  Methods of data analysis in this study using descriptive methods and interviewing related parties (tellers). Based on the results of this study it was found that PT. Bank Tabungan Pensiunan Nasional Kantor Cabang Padang has implemented operational risk management in the teller unit. This is indicated by several incidents in operational activities such as negligence in submitting new information to customers and other risks such as the risk of counterfeit money, errors in inputting nominal values, negligence in entering the nominal amount of tax paid, negligence in entering clearing account numbers and negligence. Typing the customer's name in conducting clearing transactions.


Keywords


Operational Risk Management

References


Afriyeni, A., & Susanto, R. (2019). Manajemen Risiko Pada Bank Syariah. Akademi Keuangan Perbankan Padang, 1–11.

Alisna, A.Z., & Fernos, J. (2021). Pengaruh Lingkungan Kerja Dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai Pada Badan Keuangan Daerah Pemerintah Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Manajemen Universitas Bung Hatta. Vol. 16 No. 2. Hal. 126-135. DOI: https://doi.org/10.37301/jmubh.v16i2.19034

Amelia, Tri Rezeki. 2017. “Tinjauan Sevice Excellent Teller Pada Bank NagariSiteba.”Skripsi Kementerian Riset, Teknologi Dan Pendidikan TinggiPoliteknik Negeri Padang, , 6–7.

Ananda, F., & Marlius, D. (2021). Indikasi Machiavellianism Dalam Pembuatan Keputusan Etis Auditor Senior. Jurnal Pundi, 5(2).

Anisa, Windi Gessy. 2012. “Analisis Faktor Yang Mempengaruhi PengungkapanManajemen Risiko.” Skripsi Fakultas Ekonomika Dan Bisnis UniversitasDiponegoro Semarang: 22.

Bank Indonesia. 1998. Tentang Perubahan Atas Undang-Undang No. 7 Tahun1992 Tentang Perbankan. UU No. 10 Tahun 1998.

Bank International Settlement. 2011. Sound Practice for The Management ofOperational Risk: Basel II Committee on Banking Supervision.

www.bis.org/bcbcs195.htm

Darmawi, H., 2014, Manajemen Risiko. Bandung: Bumi Aksara

Djojosoedarso. (n.d.). Prinsip-Prinsip Manajemen Resiko dan Asuransi, Edisi Revisi. Jakarta: Salemba Empat.

Fauzi, A., Wibowo, A., Selayan, A. N., & Nst, S. J. (2022). VISA: Journal of Visions and Ideas Analisis Manajemen Resiko Bisnis: Studi Pada Produk Usaha Yozi Boba. Journal of Visions and Ideas, 2(2), 2.

Handayani, Putri Rizki. 2017. “Peningkatan Kualitas Layanan Teller Guna MencapaiKepuasan Nasabah Pada PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk, Unit TelukDalam Banjarmasin Novi.” I: 31–32.

Haris, Arifin S. 2005. Manajemen Risiko dan Manajemen Risiko Perbankan. PrimaManagement Consultan. Jakarta

Khairani, I. (2017). Pengaruh Citra Perusahaan Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Pt. Taspen (Persero) Kantor Cabang Utama (Kcu). 2(1), 1–23.

Kusuma, R. C. S. D., Walenta, A. S., Yasa, N. N. K., Mayliza, R., Suhendar, A. D., Permatasari, R. W., ... & Sari, L. F. (2023). Pengantar Manajemen Bisnis.

Marlius, D., & Melaguci, R. A. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT Semen Padang Departement Sumber Daya Manusia. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(2), 1168-1180.

Marlius, D., & Syahrin, A. (2024). Pengaruh Promosi Jabatan, Disiplin Kerja, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk. Cabang Padang. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(2), 1338-1351.

Marlius, D., & Friscilia, T. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada BMT Taqwa Muhammadiyah Cabang Pasar Raya Padang. Jurnal Pundi8(1).

Saputra, S. W., & Marlius, D. (2024). Pengaruh Beban Kerja, Motivasi Kerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PDAM Tirta Sanjung Buana Sijunjung. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(2), 1181-1194.

Mulia, T., & Afriyeni. (2020). Rezi,Alberian. OSF Preprints, 13, 1–11.

Nur Fauziah, H., Nur Fakhriyah, A., & Abdurrohman. (2020). Analisis Risiko Operasional Bank Syariah Pada Masa Pandemi Covid-19. Al Intaj, Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(2), 38–45.

Otoritas Jasa Keuangan. (2019). Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Penerapan Manajemen Risiko.

Peraturan Bank Indonesia No. 11/25/PBI/2009 Perubahan atas Peraturan BankIndonesia No. 5/8/PBI/2003 Tentang Penerapan Manajemen Resiko

Prasetyo, Z., & Afriyeni, A. (2019). Penerapan Manajemen Resiko Operasional Pada Pt. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Painan Kabupaten Pesisir Selatan. Akademi Keuangan Dan Perbankan Padang, 1–14.

RA Putra, Afriyeni. (2023). Penerapan Manajemen Risiko Operasional Pada Unit Teller PT. Bank Tabungan Pensiunan Nasional (BTPN) Kantor Cabang Padang.1-17.

Rifangga C.T Tengor, Murni, S., & Moniharapon, S. (2015). Penerapan Manajemen Risiko untuk Meminimalisir Risiko Kredit. Penerapan Manajemen Risiko, 3(4), 351.

Romi susanto. (2018). Penerapan Manajemen Risiko Operasional Pada UnitTeller pada PT. BANK Pembangunan Daerah Sumatera Barat CabangLubuk Alung, 13, 1–10.

Sari, I. P., & Dahar, R. (2016). Analisis Tingkat Kesehatan Bank Dengan Menggunakan Model Risk-Based Bank Rating (Rbbr) (Studi Pada Perbankan Yang Listing Di Bursa Efek Indonesia Periode 2011-2014). Jurnal Menara Ilmu, X(73), 54–70.

Siregar, A. M., Suhaidi, & Leviza, J. (2014). Peranan Manajemen Risiko Dalam Tugas Dan Tanggung Jawab Direksi Bank Berdasarkan Peraturan Perundang-Undangan Di Indonesia. USU Law Journal, 1(1), 169–185. https://media.neliti.com/media/publications/14204-ID-peranan-manajemen-risiko-dalam-tugas-dan-tanggung-jawab-direksi-bank-berdasarkan.pdf


Full Text: PDF