Open Conference Systems, 1st KBP COnference

Font Size: 
The Influence Of Service Quality And Price On Customer Satisfaction At The Rangkayo Basa Padang Hotel
Nur Azizah, Henryanto Abaharis

Last modified: 2024-07-05

Abstract


The decrease in the number of customers at the Rangkayo Basa Hotel was due to the inadequate service provided by the Rangkayo Basa Hotel to customers, due to a lack of service quality. This research aims to determine the effect of service quality and price on customer satisfaction at the Rangkayo Basa Hotel. The type of research used is quantitative, the research object is customers at the Rangkayo Basa Hotel. The population in this research is all people who have stayed at the Rangkayo Basa Hotel in Padang in 2023, consisting of 100 samples using accidental sampling technique. The research measuring tool uses a Likert scale questionnaire and data analysis uses multiple linear regression tests. Data processing uses the IBM SPSS program version 25. The research results show that service quality (tangibles, empathy, responsiveness, assurance, reliability) and price have a positive influence on customer satisfaction at the Rangkayo Basa Hotel.


Keywords


Service, Quality, Price, Customer, Satisfaction

References


Abdul Gofur. (2019). 1. Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 37–44.

Afifah, V. A. (2021). Pengaruh Risiko Kredit, Risiko Pasar, Efisiensi Operasi, Permodalan Dan Likuiditas Terhadap Kinerja Keuangan Bank Perkreditan Rakyat Di Jawa Tengah Tahun 2015 – 2019. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 3(2), 6.

Apriyanto, M., Marlina, Susanto, B. F., Rifa’i, A., Riono, Y., Marlina, B. F. S., Rifa, A., & ... (2021). A SWOT Analysis to Improve The Marketing of Young Coconut Chips. Annals of the Romanian …, 25(4), 13232–13240. http://annalsofrscb.ro/index.php/journal/article/view/4337

Desiko, N. (2020). Pengaruh Risiko Kredit, Risiko Pasar dan Risisko Likuiditas Terhadap Kinerja Keuangan Perbankan (Studi pada Bank Umum Konvensional yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia periode 2014-2018). Journal Competency of Business, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.47200/jcob.v4i1.676

Farid Tiza, M., & Susanti, F. (2019). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN, Studi kasus pada perusahaan JNE Cabang Padang. INA-Rxiv, 1–8.

Fernos, J., & Putra, Y. E. (2019). Analisa Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Nasabah Pada PT Bank Mega Syari’Ah Padang. Center for Open Science, 1–24.

Heriyanto, B. (2022). Buku Metode Penelitian Kuantitatif Teori dan Aplikasi Edisi Revisi ke 5.

Kusuma, R. C. S. D., Walenta, A. S., Yasa, N. N. K., Mayliza, R., Suhendar, A. D., Permatasari, R. W., ... & Sari, L. F. (2023). Pengantar Manajemen Bisnis.

Marlius, D., & Melaguci, R. A. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT Semen Padang Departement Sumber Daya Manusia. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 17(2), 1168-1180.

Marlius, D., & Syahrin, A. (2024). Pengaruh Promosi Jabatan, Disiplin Kerja, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk. Cabang Padang. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 17(2), 1338-1351.

Marlius, D., & Anwar, F. (2023). Pengaruh Brand Image, Brand Trust dan Company Reputation Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Pundi7(2), 185-200.

Marlius, D., Susanti, F., Fernos, J., & Harmen, A. A. (2023). Kinerja Pegawai Dilihat Dari Komunikasi Organisasi Dan Lingkungan Kerja. Creative Research Management Journal6(2), 112-125.

Marlius, D., & Friscilia, T. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada BMT Taqwa Muhammadiyah Cabang Pasar Raya Padang. Jurnal Pundi, 8(1).

Marlius, D., & Yulita, W. (2024). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Pengawasan, Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Bupati Solok Selatan. Ensiklopedia of Journal, 6(3). 271-280.

Saputra, S. W., & Marlius, D. (2024). Pengaruh Beban Kerja, Motivasi Kerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PDAM Tirta Sanjung Buana Sijunjung. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 17(2), 1181-1194.

Puji Lestari, F. A. (2018). Faktor–Faktor yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan. Sosio E-Kons, 10(2), 179. https://doi.org/10.30998/sosioekons.v10i2.2718

Rao, P. S., & Sahu, P. C. S. (2013). Impact of Service Quality on Customer Satisfaction in Hotel Industry. IOSR Journal Of Humanities And Social Science, 18(5), 39–44. www.iosrjournals.org

Riyani, D., Larashat, I., & Juhana, D. (2021). Pengaruh Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan. Majalah Bisnis & IPTEK, 14(2), 94–101. https://doi.org/10.55208/bistek.v14i2.233

Sahabuddin, R., & Amelia Rahman, D. (2022). Pengaruh Risiko Kredit dan Efisiensi Operasional terhadap Kinerja Keuangan pada PT. Bank Sulselbar The Effect of Credit Risk and Operational Efficiency on Financial Performance at PT. Bank Sulselbar. Accounting, Accountability and Organization System (AAOS) Journal E-ISSN, 3(2), 111–123.

Sari, R. F., & Marlius, D. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen pada D’sruput Lapai Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1801–1812.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Manajemen. Alfabeta.

Tandra, M. M., Lumanauw, B., & Rogi, M. H. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Di Era New Normal Pada Starbucks Manado Town Square. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis, Dan Akuntansi, 9(4), 1476–1484.


Full Text: PDF