Open Conference Systems, 1st KBP COnference

Font Size: 
CUSTOMER SATISFACTION CAN BE SEEN FROM THE QUALITY OF CUSTOMER SERVICE AT BMT EL USWAH DHARMASRAYA
Fauzi Febri

Last modified: 2024-07-20

Abstract


This study aims to determine the effect of service quality on the satisfaction of KJKS Savings Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) customers El Uswah Dharmasraya and find out which variables are influential. The results of the analysis using SPSS version 24 show that physical evidence, reliability and guarantees have a positive effect on customer satisfaction while empathy and responsiveness do not have a positive effect on customer satisfaction. T test results with physical evidence, reliability and guarantee t test that have a positive and significant effect on customer satisfaction. From the explanation above, the writer suggests that physical evidence, reliability and guarantees given to customers should be maintained by the BMT so that customers feel comfortable while in KJKS Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) El Uswah Dharmasraya.


Keywords


Service Quality, Customer Satisfaction

References


Annisawati. (2017). Forum Keuangan Dan Bisnis Indonesia (FKBI) When Fintech Meetss Accounting: Opportunity and Risk Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen Bisnis Poltekpos Saat ini di Indonesia Perguruan Tinggi terhadap Kepuasa. Forum Keuangan Dan Bisnis Indonesia (FKBI), 301–312.

Anindhyta Budiarti. (2011). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Penanganan Keluhan Terhadap Kepuasaan dan Loyalitas Nasabah Bank Umum Syariah Di Surabaya. Jurnal Ekuitas, 15(2), 210–231.

Anggi Fitriani. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Customer Service Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Pada PT. Telkom Indonesia, Tbk Cabang The Impact Of Service Quality Customer Service To Customer Satisfaction (Case Study At PT. Telkom Indonesia, Tbk Branch Lembo. Anggi Fitriani, 3(2), 312–322.

Hamid, A., & Susanti, F. (2023). Pengaruh Harga Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi pada Mahasiswa Pengguna Layanan Go-Jek di STIE-KBP Padang). Jurnal Economina2(3), 836-847.

Kusuma, R. C. S. D., Walenta, A. S., Yasa, N. N. K., Mayliza, R., Suhendar, A. D., Permatasari, R. W., ... & Sari, L. F. (2023). Pengantar Manajemen Bisnis.

Marlius, D., Susanti, F., Fernos, J., & Harmen, A. A. (2023). Kinerja Pegawai Dilihat Dari Komunikasi Organisasi Dan Lingkungan Kerja. Creative Research Management Journal6(2), 112-125.

Marlius, D., & Syahrin, A. (2024). Pengaruh Promosi Jabatan, Disiplin Kerja, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk. Cabang Padang. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(2), 1338-1351.

Marlius, D. (2021). Keputusan Nasabah KUR Dilihat dari Suku Bunga dan Kualitas Pelayanan Pada Bank Mandiri Cabang Imam Bonjol Kota Padang. Jurnal Pundi4(3).

Marlius, D., & Melaguci, R. A. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT Semen Padang Departement Sumber Daya Manusia. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(2), 1168-1180.

Marlius, D., & Friscilia, T. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada BMT Taqwa Muhammadiyah Cabang Pasar Raya Padang. Jurnal Pundi8(1).

Saputra, S. W., & Marlius, D. (2024). Pengaruh Beban Kerja, Motivasi Kerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PDAM Tirta Sanjung Buana Sijunjung. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(2), 1181-1194.

Mario, M. A., & Susanti, F. (2022). The Effect of Service Quality, Product and Brand Image on Customer Satisfaction Bank BNI Lubuk Alung. Bina Bangsa International Journal Of Business And Management2(1), 121-139.

Monica, C., & Marlius, D. (2023). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan nasabah pada Bank Nagari cabang Muaralabuh. Jurnal Pundi7(1), 53-62.

Putri, D., & Susanti, F. (2023). Nilai Pelanggan, Kualitas Pelayanan, Dan Kedekatan Emosional Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Sikoci PT. Bank Nagari Cabang Pembantu Klas D Ulak Karang Padang. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen dan Bisnis2(2), 78-98.

Ramanto, I., & Susanti, F. (2023). Pengaruh Service Quality Dan Sales Promotion Terhadap Impulse Buying Dalam Pembelian Secara Online Produk Bukalapak. Jurnal Riset Ekonomi dan Akuntansi1(2), 141-157.

Sari, R. F., & Marlius, D. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen pada D’sruput Lapai Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai7(1), 1801-1812.

Susanti, F., & Edgina, D. (2021). Pengaruh Pelayanan Keluhan Pelanggan dan Kepuasan Pelanggan terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui ACPI PT. Pos Indonesia (Persero) Cabang Padang. Indonesian Journal of Applied Accounting and Finance1(1), 47-58.

Susanti, F., & Nasri, R. J. (2023). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Scoopy Pada Pt Menara Agung Kota Padang. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan3(1), 399-411.

Ugra, F., & Susanti, F. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Mutu Produk Terhadap Kepuasan Nasabah Tabungan Simanis Pada Pt. Bpr Raga Dana Sejahtera. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan3(1), 358-373.

Eliza, Y., Rukmawati, B., & Mardhiyah, W. Influence of Work Commitment as an Intervening Variable Relationship between Work Competency Variables, Organizational Support to the Performance of Tourism Conscious Group Managers in Padang Pariaman Regency.

Astuti, W., Yuliza, P. N., Pitra, P. N., Anjani, L., & Eliza, Y. Factors That Affect Performance By Using Work Motivation As Intervening. Work1, 0-187.

Alfrinaldi, Z., Junaili, T., Aulia, M., & Eliza, Y. Factors That Affect the Performance of Employees of the Procurement of Goods and Services Solok City Regional Secretariat.

Yulina, Y. E., Suheri, S., & Andria, Y. (2022). Performance Improvement Model Through Task Commitment as Intervening. International Journal of Islamic Business and Management Review2(2), 217-226.

Putri, I. E., & Afriyeni, A. (2023). Pengaruh Dimensi Brand Equity Dan Brand Trust Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Produk Kosmetik Merek Make Over Di Kota Padang. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis dan Akuntansi2(3), 72-100.

Itniwardani, I., & Afriyeni, A. (2023). Pengaruh Konflik Kerja Dan Stres Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Padang. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen2(3), 85-100.

Nurfalia, S. (2023). The Influence of Discipline and Compensation on Employees Performance at PT. Federal International Finance (FIF Group) Sawahan. Formosa Journal of Sustainable Research2(1), 113-126.

Heryanto, H., & Syukrial, S. (2022). Analisa Nilai Perusahaan Industri Rokok di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Ekonomi Efektif5(1), 107–118. https://doi.org/10.32493/JEE.v5i1.23990

Dewi, M. K., Meirina, E., & Septiano, R. (2022). Pelatihan Penyusunan Laporan Keuangan Yang Efektif Untuk Usaha Budi Daya Madu Lebah Tanpa Sengat/Galo-Galo (Trigona Sp) Pada Cv Shahabat Madu Di Kota Padang. Jurnal Abdimas Bina Bangsa3(2), 282-291.

Andria, Y., Welly, M., Oktavia, M., & Nofyadi, N. (2022). Effect Of Work Environment, Compensation, Work Discipline And Work Ethos To Performance Of Employee Agency And Human Resources Development Mentawai Islands District. Jurnal Ekonomi11(03), 714-725.

Andria, Y., Muliardi, M., Afridon, A., & Marsen, M. (2022). The Effect Of Leadership Style, Work Environment, Work Motivation And Job Satisfaction On The Performance Of Pauh Camat Office Employees Padang City. Jurnal Ekonomi11(03), 441-452.

Eliza, Y., Andria, Y., & Adriani, E. (2022). Model Peningkatan Kinerja Melalui Disiplin Kerja Sebagai Intervening pada Pegawai Dinas Pendidikan Kota Padang. J-MAS (Jurnal Manajemen dan Sains)7(1), 333-339.

Eliza, Y., Andria, Y., & Muslim, I. (2022). Model Peningkatan Kinerja Melalui Motivasi Kerja Sebagai Intervening Karyawan PT. Incasi Raya Padang. Eksis: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis13(2), 158-162.

Eliza, Y., Resvianti, Y., Saputra, Y. E., & Yuharmen, Y. (2022). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Kerja Pegawai BPKPD Kota Pariaman. Target: Jurnal Manajemen Bisnis4(2), 175-184.

Sari, L., & Septiano, R. (2023). Peran Kinerja terhadap Saham Perbankan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai7(2), 6103-6109.

Eprianto, A., & Septiano, R. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Arus Kas Masa Depan Pada Perusahaan Manufaktur Subsektor Makanan Dan Minuman. Journal of Social and Economics Research5(1), 039-048.

Kasman, I., & Afriyeni, A. (2023). Pengaruh Kepercayaan dan Risiko Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobil Banking di PT. BNI di Lubuk Alung. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin2(11), 5269-5277.

Rahmadia, A., & Afriyeni, A. (2024). Pengaruh Citra Perusahaan dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Nasabah pada PT. Bank Nagari Cabang Ujung Gading. Jurnal Riset Manajemen2(1), 01-18.

Eliza, Y., Apriyeni, D., Sutiyem, S., & Trismiyanti, D. (2024). What Factors Affecting Patient Satisfaction?. Adpebi International Journal of Multidisciplinary Sciences3(1), 64-70.

Eliza, Y. (2024). Analysis of Factors Affecting Performance With Work Motivation As Intervening West Sumatra Shipping Polytechnic. Adpebi International Journal of Multidisciplinary Sciences3(1), 84-94.

Septiano, R., Defit, S., & Limakrisna, N. (2024). Mediating Effect of Customer Satisfaction in Enhancing Customer Loyalty. Revista de Gestão Social e Ambiental18(6), e05517-e05517.

Len, Y. E., Andria, Y., Muslim, I., & Putri, A. Work Commitment As An Intervening In Disaster Management Performance. Jurnal Manajemen Universitas Bung Hatta19(1), 48-59.

Mayliza, R., Afriyeni, A., Suryadi, N., & Yusnelly, A. (2023). Profitabilitas Memediasi Pengaruh Alokasi Pajak Antar Periode, Persistensi Laba, Terhadap Kualitas Laba. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ)4(6), 8826-8836.

YW, L. M., Heryanto, H., Irawati, L., Febrina, M., & Helmiyetti, H. (2023). Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pulau Punjung. Jurnal Ekonomi Efektif5(2), 341–348. https://doi.org/10.32493/JEE.v5i2.27900

Afriyeni, Revy Verninda Rinesia, & Abdul Hamid. (2023). Analisis Penggunaan Teknologi Informasi, Inovasi Produk, dan Orientasi Pasar Terhadap Keunggulan Bersaing UMKM Sektor Kuliner Kota Padang. Mabsya: Jurnal Manajemen Bisnis Syariah6(1), 115–126. https://doi.org/10.24090/mabsya.v6i1.10895

Octarina, I., & Afriyeni, A. (2023). Pengaruh Self Efficacy dan Gaya Kepemimpinan terhadap Kinerja Tenaga Kependidikan Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai7(3), 28856-28869.

Edmizar, L., Delmaira, R., Dewenti, N., & Afriyeni, A. (2024). Pengaruh Komitmen Organisasi, Iklim Organisasi, Budaya Organisasi Dan Person Organizational Fit Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kerinci. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika17(1), 118-138.

Sari, R. P., & Afriyeni, A. (2023). Pengaruh Organizational Support, Social Support, dan Self Efficacy terhadap Work Family Conflict Tenaga Kependidikan Non PNS di Direktorat Universitas Negeri Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai7(3), 28870-28880.

Septiano, R., & Sari, L. (2024). Perubahan net profit margin dan dampaknya terhadap harga saham: Tinjauan pada industri makanan dan minuman. Jurnal Revenue: Jurnal Ilmiah Akuntansi4(2), 731-738.

Afriyeni, A., & Utami, K. (2024). Pengaruh Lingkungan Kerja Fisik, Lingkungan Kerja Non Fisik Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pt. Andalas Agro Industri (Aai) Kabupaten Pasaman Barat. Ensiklopedia of Journal6(3), 63-70.

Heryanto, H. (2024). Dampak Konflik Kerja Dan Lingkungan Kerja Pada Kinerja Pptk: Peran Intervensi Motivasi Pptk. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP)7(1), 1688-1699.

Heryanto, H. (2024). Analisis Pengaruh Faktor Kinerja Pegawai Dinas Pariwisata Dan Kebudayaan Kabupaten Solok Selatan. Scientific Journal Of Reflection: Economic, Accounting, Management and Business7(3), 667-678.

Sari, L., & Septiano, R. (2024). Inflasi Terhadap Laba Perusahaan Perbankan Di Indonesia. Jurnal Revenue: Jurnal Ilmiah Akuntansi4(2), 804-813.


Full Text: PDF